Aut elektrycznych z roku na rok przybywa. Do kluczowych rynków należą Chiny (50% globalnego popytu na produkt), Europa (w tym największy udział należy kolejno do Norwegii, Francji, Niemiec) oraz Ameryka Północna. W Polsce technologia ta jest dopiero nowością, nieliczni posiadają auta elektryczne. Przeprowadziliśmy wywiad z Panem Romanem Tabaka, który jest posiadaczem Tesli S od października 2015 roku. Mamy nadzieję, że pomożemy wam zgłębić bliżej temat aut elektrycznych.

 

1.Dlaczego zdecydował się Pan na zakup auta elektrycznego?

Auto elektryczne było moim marzeniem. Zawsze interesowałem się pojazdami elektrycznymi i kiedy pojawił się taki pojazd, który  ma piękną linię i jest w dodatku samochodem można powiedzieć sportowym uznałem, że muszę go mieć. Uznałem również, że takie auto będzie dobrze reprezentowało firmę i jednocześnie sprawdzało się, ponieważ dużo podróżuję.
 

2.Czy polskie drogi są wyzwaniem dla aut elektrycznych?

Tak, oczywiście w tej chwili są wyzwaniem. Jednak powstaje coraz to więcej miejsc  ładowania samochodów elektrycznych.
Samo poruszanie się autem elektrycznym po polskich drogach wymaga od kierowcy dobrego planowania, cierpliwości  i więcej czasu.

 

3.Dlaczego auta elektryczne są ekologiczne?

Spotkałem się z różnymi opiniami na temat ekologiczności aut elektrycznych. Główny powód sprzeczności jest to, że prąd do ładowania aut elektrycznych wytwarzany jest w elektrowniach węglowych, a jak wiadomo nie są one w żadnym wypadku ekologiczne i emitują zanieczyszczenia. Porównując to z tradycyjnym autem spalinowym, które przemieszcza się po miastach czy pomiędzy nimi, uważam, że i tak  zanieczyszczają lokalnie i nie ma nad tym żadnej kontroli. Myślę, że powinniśmy połączyć samochód elektryczny i odnawialne źródła energii takie jak wiatr, woda czy słońce ( fotowoltaikę), co całkowicie wyeliminuje potrzebę wytwarzania prądu do ładowania z elektrowni konwencjonalnych. Podłączając samochód do takiego źródła uzyskujemy doskonałe rozwiązanie czystej energii.
 

4.Czy po dłuższym czasie jeżdżenia autem elektrycznym wróciłby Pan do tradycyjnego “benzyniaka”?

Zdecydowanie nie, ponieważ zalety samochodu elektrycznego przewyższają w tej chwili zalety tradycyjnego auta.

 

5.Czy spadła sprawność baterii (akumulatorów) w przeciągu tych  niecałych 3 lat?

Tak, troszeczkę spadła jednak jest to niezauważalne. Zgodnie z zapewnieniami producenta jest to na poziomie około 1 % do 2%. Zasięg był 425 km a zmalał do około 410 km.

 

6.Kiedy samochody elektryczne podbiją świat?

Myślę, że już podbijają.W takich krajach jak Norwegia, Holandia, Niemcy już to się dzieje i to z bardzo prostej przyczyny, ponieważ ekonomicznie im się to bardzo opłaca. W Polsce natomiast dopóki nie zostanie zbudowana konkretna sieć ładowarek tak żeby można było je spotkać na każdym kroku to ciężko będzie można mówić o podbiciu naszego rynku. Pracujemy nad tym i przykładamy się do tego mam nadzieję, że wspólnymi siłami uda nam się to rozwinąć. Jest  naprawde dużo pracy jednak myślę, że patrząc na perspektywę 5 lat samochody elektryczne podbiją Polskę. Oczywiście chcielibyśmy aby to stało się o wiele szybciej.Trzeba również przyznać, że stacji ładowania jest coraz więcej spotykamy je już w galeriach czy koło hoteli. Patrząc wstecz,kiedy zaczynałem przygodę z autami elektrycznymi to jest duża różnica między tym ile wtedy było ładowarek, a ile jest obecnie.

 

7.Jaki jest zasięg auta (w km) na jedno pełne naładowanie? I jaki jest koszt pełnego ładowania?

Zasięg samochodu tak jak wcześniej wspominałem to 425 km. Jeżeli chodzi o koszt ładowania to można łatwo obliczyć jeżeli ładujemy auto w domu to zależy jaką posiadamy taryfę. Średni koszt to około 40-50 zł w taryfie dziennej. Jeżeli ktoś posiada taryfę nocną to ma połowę taniej. Natomiast na stacjach ładowania jest to darmowe przynajmniej narazie.

 

8.Czy niskie temp. wpływają na zasięg samochodu?

Tak, wpływają. Jest to strata około 10-15 %. Nie tylko niskie temperatury mają wpływ na zasięg jest to również prędkość, kierunek wiatru czy nawet funkcje jakie mamy włączone w aucie takie jak np. klimatyzacja,ogrzewanie,radio itp.

 

9.Jak długo ładuje się auto elektryczne?

Długość ładowania również zależy od miejsca ładowania. W super chargerach jest to 40 min. do 80% pojemności baterii. Dlaczego do 80%? Dlatego, że nie warto czekać do 100% naładowania akumulatora, ponieważ powyżej 60%, 70% pojemności ładowania samochodu proces zwalnia, no chyba, że ktoś jedzie na dłuższą trasę i musi się naładować do 100% bo inaczej nie osiągnie celu.  Natomiast w domu ten czas wydłuża się do 3 godzin na mocy źródła 22kW, a do 6 h jeżeli mam 11kW źródło ładowania. No i wielokrotność tego, na zwykłym gniazdku czas ładowania od 0 do 100% to powyżej 24h. Jeżeli chodzi o zwykłe, tradycyjne ładowarki na stacjach ładowania to 3-4h do 80% pojemności baterii.

 

10.Jakie są roczne koszty utrzymania auta?

Jedynie ubezpieczenie. A tak poza tym to praktycznie nie ma żadnych. W Tesli nie ma żadnych przeglądów.

 

11.Co się Panu najbardziej podoba w aucie elektrycznym oraz co by Pan w nim poprawił?

Zaletą jest na pewno to, że ma bardzo duże przyspieszenie, cicho jeździ, bezpieczeństwo oraz posiada autopilota. A co bym poprawił? Na pewno zasięg, trochę jakość wykonania choć to i tak się poprawia w kolejnych modelach, a poza tym to wszystko jest super. Nie ma innych wad.
 

12.Dlaczego opłaca się mieć auto elektryczne?

Opłaca się, ponieważ jest tańsze w eksploatacji oraz bezpieczniejsze zwłaszcza marka Tesla model 85D.

 

13.Czy poleciłby Pan innym zakup takiego auta?

Tak, zawsze jak jestem na targach czy w innym miejscu co prezentujemy samochód zawsze zachęcam. Jeżeli ktoś mówi, że to jego marzenie, to życze mu aby się spełniło tak samo jak moje.